Skeleton
Består av en stålram som är helt platt. Två rörformade metallmedar som löper längs hela kälken, där främre delen har en slät glidyta och bakre delen en räfflad styryta. En basplatta som man ligger på. Fyra ”bumbers”, två fram och två bak som skyddar kälken och åkaren.
Skeleton körs i specialbyggda banor som består av raksträckor och doserade kurvor. Banorna är byggda av snö, trä eller betong. Betongbanorna är oftast utrustade med kylanläggning. Själva ytan på banorna består av ett lager med is och det är den ytan som skeletonkälken glider på.
Föraren har en tajt aerodynamisk åkdräkt. Den måste dock släppa igenom visst mycket luft. Hjälm och visir är aerodynamiskt utformade och speciellt anpassad för skeleton. Hjälmen har även ett hakskydd då huvudet (med hakan som lägsta punkt) gärna pressas ner i isen av G-krafterna. Föraren har löpskor med massa 4 mm små spikar längst fram som ger fäste.
För att starta ett skeletonåk springer föraren framåtböjd och skjuter kälken snett framför sig. När slutet på startrakan nås kastar sig föraren framlänges och lägger sig på skeletonkälken. Föraren styr genom att flytta tyngdpunkten på kälken och genom att sätta ner fötterna i isen. Man försöker dock undvika det så mycket som möjligt då det sänker farten.